I. modul: Princípy výchovy a nevýchovy
Lenivosť, povrchnosť a nezáujem, na druhej strane neistota, bezradnosť a strach – to sú pojmy objavujúce sa pomerne často pri hodnotení detí zo strany rodičov ale aj učiteľov. Ako dosiahnuť aby osobnosť dieťaťa mala svoju silu, hĺbku a bohatosť?
Momentom narodenia sa dieťa stáva súčasťou štyroch spoločenstiev a to je RODINA, ROD, NÁROD, PRÍRODA. Príroda je priestor, ktorý dáva rodičom možnosť zapojiť u dieťaťa jeho najhlbšie a najzákladnejšie inštinkty prežitia, ktoré sú základom jeho sily a odvahy. Schopnosti, nadanie a vlastnosti dieťaťa sa kryštalizovali generáciami predkov a korene jeho identity siahajú k jeho rodu a národu. Rešpektovaním týchto spoločenstiev sa vytvára priestor, v ktorom sa výchova dieťaťa môže diať. Poznaním základných princípov výchovy, ako je výchova k životu, k múdrosti, k jednoduchosti, k sebaistote, k zodpovednosti, výchova v pravde, v rovnosti, môžu rodičia dať výchove svojho dieťaťa určitý smer. Prečo som sa na výchovu pozrela v šírke presahujúcej rodinný život tu a teraz?
II. modul: Stres a emócie
Schopnosť reagovať stresom je pre všetky živé organizmy otázkou prežitia, a preto stresové reagovanie patrí k základnej výbave života. Vnímané nebezpečenstvo v nás vyvolá strach. Organizmus automaticky spúšťa mobilizáciu obranných síl nevyhnutých k prežitiu. Spúšťajú sa biochemické, bioelektrické, fyziologické a psychické aktivity ľudského organizmu. Aj pre výchovu detí je dôležité poznať, prečo je stres príčinou mnohých ochorení, vedieť s ním pracovať a využiť jeho energiu. Svet emócií je bohatý a ich vplyv na vývoj dieťaťa závisí od ich kvality. Sú emócie, ktoré brzdia vývoj dieťaťa, a sú emócie, ktoré ho kultivujú. Je preto dôležité pochopiť odkiaľ emócie pramenia a čo im dáva silu ovplyvňovať správanie dieťaťa, ale aj rodiča. Najnovšie výskumy ukazujú, že ak sú emócie potlačené alebo vyjadrené extrémnym spôsobom, dochádza k poruchám na sekvenciách ľudskej DNA, čím sa vytvára základ mnohých fyzických a psychických ochorení.
III. modul: Rodičia a deti
„JA som“ - čo to znamená? Čo všetko tvorí naše JA? Prečo sa zaoberať sebou? Ak nepoznáme seba, nemôžeme sa rozvíjať. V období detstva je každá osobnosť najzraniteľnejšia vo formovaní seba. Z človiečika prežívajúceho seba, sa veľmi skoro stáva človiečik orientovaný navonok, ktorý sa pružne prispôsobuje situáciám a predstavám iných. Postupne sa naučí hrať rôzne úlohy a napodobňovať. V tlaku na výkonnosť a presadenie sa, v informačnom poli televízie, internetu, počítačových hier, dieťa stráca svoju prirodzenú schopnosť hrať sa, tešiť sa, učiť sa, byť tvorivým, stráca pritom svoju podstatu, svoje schopnosti a tým aj svoju identitu. Deti si svoju budúcnosť vytvárajú tu, teraz a s vami. To je svet, ktorý vidia a cítia. Všetko si uvedomujú prostredníctvom svojho „JA“. Všetko okolo nich sa mení, ale ich „JA“ zostáva, je to ich duchovný stred, ich ťažisko a bod, v ktorom vnímajú, cítia a žijú.
Každý modul je pripravený v troch verziách. Môžete si ho pozrieť vo videu, stiahnuť a vypočuť ako zvukovú nahrávku vo svojom počítači,mobilnom zariadení alebo v MP3 prehrávači. No a pre tých, ktorí radšej čítajú, je k dispozícii PDF formát.
Autorka projektu Mgr. Lýdia Adamcová
- som matka a stará matka
- ako dieťa som mala poruchy učenia a pozornosti
- vo veku 53 rokov som prekonala veľmi vážne ochorenie
- som klinická psychologička so 46 ročnou praxou
- 44 rokov znalkyňa z odboru psychológie
- ovládam metódu One Brain a terapeuticky pracujem s rodinnými konšteláciami